25.12.11

Básne napísané pred skokom z 8.poschodia, Charles Bukowski

Bukowskeho som si obľúbila hneď po prvej knihe poviedok.A nie obľúbila,skôr sa zamilovala.
Niektorí chápu, iní nie,každopádne, len nedávno som dočítala prvú knihu s jeho poéziou a...je super,niektoré básne ma nadchli,iné ostali trocha nepochopené a tie ďalšie boli také aké som od neho aj očakávala.
Kniha sa volá Básne napísané pred skokom z 8.poschodia originalne Poems Written Before Jumping Out of an 8 story Window z roku 1968Some of them :


Bukowski, ten spisovateľ?


znova mŕtvy
volal mi Ben a hovorí: "ide taká hláška že
si mŕtvy. do Hustlera už 3 či 4
volali."
"ty,"povedal som, "možno že mŕtvy o tom nevie,
  možno som predsa len
mŕtvy..."

pred 5 rokmi to niekto spustil:
"Bukowski zomrel."

teraz s tým začínajú znova.
veľmi ma chcú  maťmŕtveho.
zrejme veľmi nedám spať tým privolávačom smrti.
niekoho štve
že chlap okolo šesťdesiatky
ešte stále píše.
malo by to v nich prebudiť nádej nie
nenávisť.

zomriem, drahí priatelia, vôbec o tom
nepochybujem
len si tak myslím že náš svet
by bol lepší
keby sme rovnako oslavovali aj to
že človek žije.

nechoďte ku mne ale ak prídete...
hej iste, budem doma ak len nebudem vonku
neklopte ak sa nesvieti
alebo ak počujete hlasy alebo
keby som čítal Prousta
ak mi niekto zasunie Prosuta pod dvere
alebo jednu zo svojcih kostí na dusené.
ale nepožičiavam peniaze či
telefón
alebo to čo ešte zostalo z môjho voza
hoci môžete dostať včerajšie noviny
starú košelu či chlieb so salámou
alebo nocľah na gauči
ak nevykrikujete zo sna
rozprávať o sebe môžete
to je v poriadku,
všetci prežívame ťažké časy
ibaže ja sa nepokúšam založiť si rodinu
absolvovať Harvard
alebo kúpiť si poľovnícku usadlosť,
nemám vysoké ambície
skúšam sa len udržať nad hladinou
trochu dlhšie.
teda ak niekedy zaklopete
 a ja neodpoviem
a nebude u mňa nijaká žena
možno mám rozbitú hubu
a čakám telegram
alebo naháňam motýle
na tapete,
chcem povedať že ak neodpoviem
neodpoviem, a dôvodom je
že ešte nie som prichystaný zabiť vás
alebo vás milovať, alebo dokonca chápať,
to znamená že sa mi nechce rozprávať
mám kopu roboty,som šialený, je mi fajn
alebo budem možno naťahovať povraz;
tak keby aj bolo rozsvietené
a počuli by ste zvuky
ako keď sa dýcha alebo modlí alebo spieva
hrá rádio, či sa kotúľajú kocky
alebo sa píše na stroji-
vypadnite, nie je na to deň
noc,hodina;
nie že by som nevedel byť zdvorilý
nechcem ublížiť ničomu, ani chrobákovi nie
ale občas zhromažďujem čosi ako dôkazy
ktoré je namáhavé roztriediť
a vaše modré oči, určite budú modré
a vaše vlasy, ak ešte nejaké máte
a vaša myseľ-nemôžu vojsť
kým nie je povraz odrezaný alebo zauzelený
alebo kým sa neoholím v
nových zrkadlách, alebo kým sa svet
nezastaví alebo neotvorí
                                   navždy.

ako vrabec
Aby si dal život,musíš život vziať,
a kým sa náš žiaľ znáša všedný a prázdny
na more miliárd kvapiek krvi
prichádzam na nebezpečné prepadávajúce sa plytčiny
lemované
bielonohými,bielobruchými hnijúcimi netvormi
pridlho mŕtvymi a narúšajúcimi okolitú scenériu.
Drahé dieťa, neznamenal som pre teba viac ako 
vrabec; som starý keď je v móde byť
mladý; plačem keď je v móde smiať sa.
 Nenávidel som ťa keď by ma bolo stálo menej 
   odvahy milovať.

[music:The Doors:Down on the farm, In the eye of the sun]

No comments:

Post a Comment